donderdag 21 mei

Alfred Ost (1884-1945) is een bekend schilder en tekenaar, die tijdens de tweede wereldoorlog in armoedige omstandigheden in het college hulp zocht. Hij kreeg die en als dank begon hij op de nog kale muren van de nieuwe school immense muurtekeningen te maken. Het zijn die tekeningen die een bezoek aan het Xaverius college de moeite waard maken. Tijdens de rondleiding door Ivo Vermeiren - oud-leraar en ex-archivaris - bespreken we op verschillende verdiepingen en plaatsen deze tekeningen en worden daarbij de nodige anekdotes verteld en eindigen we in de nieuwe Ostkamer, waar zich ook het Ostarchief bevindt. Bij een koffie in de lerarenkamer konden we napraten.

Foto's vind je hier:

https://photos.app.goo.gl/d4jZxkmqjhesvxnQ6

Voor uitleg bij de foto's moet je eventueel op een "i" klikken.